dijous, 22 de gener del 2015

Challenge an engineer. Repta a un enginyer. RC Nitro Car

1. Challenge an engineer to keep it motivated. Repta un enginyer per a tenir-lo motivat.
Ja sabeu que m'agrada trastejar, aprendre coses. Aquesta vegada això no té res a veure amb electrònica o Informàtica o Robòtica. M'han portat un cotxe RC de Nitro (de gasolina que en diuen) per a veure si l'arreglo. És molt vell i porta anys parat.

De gasolina hi he remenat, però de nitro no. Comparteixen amb els motors clàssics que tenen pistó i biela, i un carburador, però res més. Bujies d'encandescència? Sense xispa? Sense sistema elèctric?Així doncs, toca informar-se.


You know I like messing with hardware. This time there is no hardware, no software, no computers, no robotics. Today somebody brought me a RC nitro car to see if I can get back to life. It's about 20 years old and it's been sitting for very long.

I understand petrol engines, but these work with nitromethane. They have a piston, a rod and a carburetor, but the rest is not familiar to me.  Glow plugs? No spark? No Electricity?. Time gather some info.

2. Nitro engines. Motors Nitro.

Funcionen per compressió, no hi ha xispa, com els motors diesel. Però per a fer ignició necessiten un punt calent dins de la cambra de combustió que és el filament d'una bujia d'incandescència. Quan el motor està fred, cal un voltatge per a encendre la bujía. Quan el motor està calent, el fil de la bujia es manté incandescent per el funcionament del motor. Aquest fil incandescent és el que permet, juntament amb a compressió, la ignició del combustible,

El combustible és Metanol + nitrometà 16% + oli. Hi ha moltes receptes per Internet. Jo l'he comprat fet de can Merlin a Interkits. El motor funciona amb cicle de 2 temps. Es carbura el combustible amb un primitiu carburador i entra al motor pel carter a través d'una vàlvula rotativa. Puja a la cambra de combustió a través dels transfers, que formen un buidat Schnürle, es comprimeix, s'igniciona amb el filament, explota i surt per l'escape. Poden pujar a 20.000RPM o més.


They work due to autoignition, like a diesel engine. To autoignite they need compression and a hot spot inside the combustion chamber. When the engine is cold you need a glow plug powered from a portable NiCD battery. When the engine is hot the glow plug wire makes the hot spot required. 

Fuel used is Metanol + nitromethane 16% + oil. There are a lot of recipes for the DIY. I got Merlin brand can from Interkits. The engine is two strokes. The fuel is mixed with air in a carburetor. The mixture reaches the engine through a rotative valve to the crankcase. The flows through the ports to the combustion chamber. It gets compressed, the wire in the glow plug helps to ignite and blows. Then makes his way out through the exhaust port.


3. SIN YIH 15ZX

El primer cotxe que he tocat és un Sin Yih, un kit 1070, escala 1:10. Porta un motor SinYih 15ZX de 2cc. La bujia estava renegrida i el filament bastant contaminat. El motor té bona compressió. El carburador té una mena de goma a l'interior, restes de combustible sec.

First car I've got my hands on it is a Sin Yih No1070 scale 1/10. The engine is a SinYih 15ZX. 2cc. Glow plug was dirty. Engine has good compression. Carburetor has some gummy residue inside.




Després d'una bona neteja del carburador:

After a torough carb clean:


Aquest carburador té 3 ajustos: altes rpm, baixes rpm i ralenti:
  • Altes RPM: No sé les voltes enrera que cal donar per a començar a ajustar. He llegit gent que demana 3 o 4 voltes: és impossible doncs l'agulla es desencaixa. A mí m'ha funcionat bé 1,5 voltes enrera des de tancat del tot.
  • Baixes RPM: La millor ha sigut 3.5 voltes enrera des de tancat completament. És el cargol que hi ha a la manivela del gas.
  • Ralentí: Aproximadament el reglatge d'orígen de 1mm ja és correcte, una mica menys i tot. He fet servir una broca de 1mm per a fer l'ajust.
This carb has 3 screws to adjust.
  • High RPM: I don't know the default setting, I couldn't find it in Internet. Some people talk about 3 to 4 turns out but this is nonsense because 3.5 turns out gets the needle out of the thread. The best I could find was 1.5 turns out after some testing.
  • Low RPM: The best setting I could find was 3.5 turns out. The screw is in the gas lever.
  • Idle screw: The default setting of about 1mm is Ok. Use a 1mm drill to make the adjustment.
L'embrague apareix en bon estat.

Clutch is in good working shape.

4: KYOSHO GT12S-CR

El segon cotxe amb el que he jugat és un conegut Kyosho Sandmaster mk2 que porta un motor Kyosho GT12S-CR

Second car I've been playing around is the well known Kyosho Sandmaster mk2 that carries a Kyosho GT12S-CR



Apareix amb els mateixos síntomes de brutícia que el primer, i amb la bujia fosa. Bona compresió. El carburador  apareix amb l'agulla buta. Caldrà desmuntar també. 

It is dity too and the glow plug is blown. Good compression. Carburetor appears with gummy residue in the adjustment needle. Will require some cleaning.




L'embrague està en bon estat.

Clutch is in good working shape.

5. Bugies. Glow Plugs

Hi ha diverses graduacions per a les bugies. Jo he escollit un grau mig. Les de la marca OS Engines les marquen amb el número 8. 

Les he comprat a Vilajuiga a http://www.rchobbysxavi.com/, que sembla ser l'única botiga que tenen coses per aquí a la vora. Tothom ha tancat.

There are different types of glow plugs. I've got the standard ones, not too hot, not too cold. OS Engines brand stamp a number 8 on them.

Purchased at http://www.rchobbysxavi.com/, that the only shop that I could find near me. All other shops closed business.


6: Other issues. Altres coses.

Als cotxes els faltaven diversos elements com filtres, tubo de silicona, tornilleria. Son coses que cal comprar. 
  • Filtre d'aire: OS Engines model 102. 
  • Tubo de silicona diàmetre 3.
  • Servo espatllat: Futaba S3003
  • Joc de maniveles de sortida del Futaba: creu de 4 puntes i estrella de 6.
  • Varilles vàries i fetes a mida.
  • Retentors per al varillatge
  • Molles per el varillatge. Permet no forçar el carburador quan el servo recula la manivela per a frenar.
  • Un portapiles al que se li ha soldat el connector adequat.
Una vegada netejat el dipòsit, carburador i altres mecanismes, recanviat totes les peces, ajustats tots els cargols, refet el varillatge, aquí tenim el resultat: funcionen! ara he d'aprendre a conduïr.

Repte aconseguit!

Cars were lacking some parts like air filters, silicone tubing, screws...
  • Air filter: OS Engines model 102
  • Silicone tubing diameter 3
  • Servo Replacement: Futaba S3003
  • Some futaba attachments and linkages. X shaped attachment and * star shaped attachment.
  • Some axles and pulleys.
  • Some axle stoppers.
  • Springs for the axles. Prevents stressing the carb lever when pulling to brake.
  • One replacement battery pack.
One cleaned the tank and carburetor, replaced all worn, broken or missing parts, make all the adjustment, built new axles and pulleys and so, they both got back to life! now I need to learn to drive!

Goal achieved!


2 comentaris: